Kan jag tillverka min nyckel hos er?
Med stor sannolikhet kan du det, men vill du veta säkert så tar du ett foto på nyckelns fram och baksida och skickar dessa i ett mail till info@rasundalas.se

Vad kostar det att tillverka en nyckel?
Priserna varierar mellan olika leverantörer och modeller.
Nycklar kostar i regel mellan 150-350 SEK per nyckel, vi tillämpar tillverkarnas rekommenderade priser.

Min föreningen har ett serviceavtal med er så att ni är den enda servicestationen vi kan tillverka våra nycklar hos. Vad behöver jag för att få tillverka en till nyckel?
Det varierar, för de flesta föreningar behöver ni kontakta er nyckelansvarig som lägger en beställning av er nyckel till oss. När vi mottagit beställningen får ni ett SMS om att den har inkommit. Därefter kommer ni till vår butik där vi tillverkar nyckeln medan ni väntar.

Kan ni posta nycklar så att man inte behöver komma till er butik?
Vi kan skickar nycklar via DBSchenker till ditt lokala ombud för uthämtning mot uppvisande av legitimation. Fraktkostnad tillkommer. 

Vad kostar det att byta ett lås?
För att ge er ett korrekt pris, vänligen ta foton av låsen på in och utsida av dörren.
Skicka dessa till order@rasundalas.se

Jag har problem med mitt lås, vad kan jag göra innan jag hör av mig?
Börja med att se om låset går lätt när ni har dörren öppen, om det går lätt att manövrera låset så är det att dörren har hängt sig och ni bör kontakta en snickare. Går låset fortfarande trögt så kan ni prova att smörja det med en icke oljebaserad låsspray, detta gäller enbart cylinderlås. Om ni har problem med tillhållarlåset så skruvar ni ur det ur dörren och tar med det till vår butik där vi går igenom låshuset och era nycklar. Om ni bokar tid där smörjning av låset räcker som åtgärd debiteras ni inställelseavgift.

Om jag vill boka ett jobb, vilka tider kan ni då?
Vid tidsbokning så kan man välja mellan förmiddag (8-10) eller eftermiddag (12-16).
Vi har inte möjlighet att göra mer specifika tidsbokningar än detta.

Kan ni utföra arbeten hemma hos mig om jag lämnar mina hemnycklar hos eller gömmer dem någon stans som teknikern kan hämta dem?
Nej, om ni vill ha ett arbete utfört hemma hos er behöver ni vara hemma för att ta emot teknikern.

Jag behöver hjälp med att byta ut en spanjolett i ett fönster eller balkongdörr, gör ni sånt arbete?
Nej, men vi kan måttbeställa dessa åt er. Fyll i detta formulär och skicka till order@rasundalas.se med era kontaktuppgifter så beställer vi enligt era önskemål.

Kan jag som ombud hämta en beställd nyckel eller vara?
För ombud så behöver man uppvisa både beställaren och sin egen legitimation.

Jag har en reklamation/klagomål, vart hör jag av mig?
Om du är missnöjd med ett jobb utfört av oss hör du av dig till felanmalan@rasundalas.se som hjälper dig vidare.

Vad har ni för garantier på era arbeten?
Vi följer gällande lagstiftning och Allmänna reklamationsnämndens riktlinjer.
Generellt gäller två års garanti på konsumentprodukter om ingenting annat avtalats.
I övrigt arbetar vi i enlighet med de allmänna bestämmelserna stipulerade i ABT05 AB04.

Vart hittar jag information om underhållsdokumentation?
För produkter från Assa Abloy hittar ni underhållsinstruktioner här
För produkter från Dormakaba hänvisar vi till deras supportcenter där ni kan söka på produkten.

Copyright RÅSUNDA LÅS